Kuigi suuremad jaeketid tutvustavad end Eesti toidu väärtustajatena näitab 5. septembril Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja poolt suurimates toidukauplustes korraldatud vaatlus, et jaeketid on alustanud kampaania korras teiste riikide turul ülejäänud sealiha realiseerimist.
„Eesti toidu kuu alguse puhul külastasime nelja suuremat kaupluseketti ja pidime kahjuks tõdema, et vaatamata Eesti sealiha turustusraskustele, on kolm kaubandusketti neljast otsustanud kampaania raames müüa imporditud sealiha,“ sõnas Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja juhataja Roomet Sõrmus.
„Arvestades Eesti põllumeeste ja seakasvatajate keerulist olukorda kutsume tarbijaid tegema selget valikut kodumaise toodangu kasuks, sest igast ostuotsusest sõltuvad meie maapiirkondade ja lähedaste töökohad. Põllumeestena kutsume tarbijaid eelistama neid jaekaubandusettevõtteid, kus ka tegelikult pannakse rõhku kvaliteetsele kodumaisele toidukaubale,“ lisas Sõrmus.
6. augustil teatas maaeluminister Urmas Kruuse, et ta võttis jaekaubandusettevõtete ja toidutöötlejatega toimunud kohtumiselt kaasa teadmise kaubanduse ja töötlejate valmisolekust arvestada sealihasektori raske olukorraga.
Roomet Sõrmuse sõnul on jaekaubandusettevõtetel alanud Eesti toidu kuu puhul nüüd õige aeg anda kodumaisele sealihale lettidel soodsam positsioon, et Eesti võime varustada oma tarbijaid kodumaise värske lihaga ei satuks tõsise löögi alla. „Paljud seakasvatajad on piirangute ja majanduslike raskuste tõttu peatanud karja taastootmise ning on seakasvatust lõpetamas. Oleme olukorras, kus iga toiduainete tarneahela osaline peaks tõsiselt pingutama, et Eesti sealihatootjate elujõud ei raugeks. Eestimaist sealiha peaksid eelistama nii toidutööstused kui jaekauplused. Võiksime jõuda olukorrani, et rahvusvärve kandva toote valmistamisel on kasutatud ka valdavalt Eesti päritolu liha. Tarbijate ostuvalikud sõltuvad otseselt kaubanduse sortimendist ja müügistrateegiast,“ rõhutas Sõrmus.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja hinnangul peaks riik täiendavalt panustama ka tarbijate teavitusse, et tarbija saaks teha teadliku valiku.
TAUST
Seoses sigade Aafrika katku leviku takistamiseks Eestis kehtestatud kõrgendatud järelevalve piirkondade tõttu on suur osa seakasvatajaid sattunud olukorda, kus neil ei ole võimalik oma täiesti terveid sigu realiseerida või makstakse nende kokkuostul äärmiselt madalat hinda.
Maaeluminister kohtus sealihaturu olukorra arutamiseks 6. augustil Eesti jaekaubandusettevõtete ja toidutöötlejate esindajatega. Kohtumisel osalesid Eesti Kaupmeeste Liidu, Eesti Toiduainetööstuste Liidu, AS Selveri, Prisma Peremarket AS-i ja Rimi Eesti Food AS-i esindajad.
5. septembril toimunud Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja vaatlusel selgus, et Juhkentali Rimi kaupluses kampaania raames soodushinnaga müüdav sealiha pärineb Saksamaalt ja Rimi lihaletis domineerib välismaine liha. Selveri Torupilli kauplus, kes oma turunduses soovitab Eestimaiseid tooteid, müüb kampaania raames soodushinnaga hoopis Hispaania sealiha. Ka Viimsi Maximas on müügil soodushinnaga Hispaania liha, Maxima kampaania raames müüakse siiski ka Eesti sealiha. Vaid Sikupilli Prisma müüb soodushinnaga kodumaist sealiha ning lihaleis domineerib ka üldiselt kodumaine sealiha. Kõige odavam jahutatud sealiha maksab hetkel 2,99 eurot/kg.