Eesti on puhta toidu paradiis. Eestist pärit toit paistab positiivselt silma, sest on Euroopa Toiduohutusameti seiretulemuste järgi üks maailma puhtamaid. Eurostati viimaste andmete järgi on Eesti põllumajandus ka euroliidu viie kõige vähem taimekaitsevahendeid kasutava riigi hulgas. Seega Eestis toodetud toit on puhas ja kvaliteetne. Kuid kuidas Eesti toit poelettidelt ära tunda?
Viimasel ajal on üha raskem eristada kodumaist toitu imporditud toodetest. Tootjad ja maaletoojad näevad aina rohkem vaeva, et ka välismaal valmistatud toit jätaks kodumaise mulje. Veelgi keerulisem on saada aimu, kas toote valmistamisel on kasutatud kodumaist toorainet. Toiduletid on tulvil erinevaid toidutooteid ja tihti jääb töödeldud toidu puhul kasutatud tooraine päritolu tarbijale saladuseks. Pääsukesemärk on abiks Eestimaisest lihast, piimast, kalast, teraviljast või muust kodumaisest toorainest valmistatud toidu eelistamisel.
Suitsupääsuke garanteerib toidu kodumaise päritolu
Suitsupääsuke valiti Eesti rahvuslinnuks 1962. aastal. Üle viiekümne aasta on see lind olnud Eesti identiteedi üheks kandjatest. Kui Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda 2000. aastal töötas välja kodumaise toidu tunnustamiseks päritolu- ja kvaliteedimärgi, valiti just suitsupääsuke selleks sümboliks, mis viitab märki kandva toote valmistamistamisel kasutatud kodumaisele põhitoorainele.
Pääsukesemärgi puhul on lisaks tooraine kodumaisele päritolule ja valmistuskohale oluline kõrge kvaliteet. Tõestamaks, et toidutoode on pääsukesemärki väärt eelneb märgi saamisele põhjalik ekspertide poolt läbi viidav hindamine. Juba Pääsukesemärki kandvaid tooteid kontrollitakse pidevalt järelhindamise korras, mille käigus peavad tootjad, kes märki kannavad, ka tõestama, et tootes kasutatud tooraine on ikka kindlasti kodumaist päritolu. Selline süsteem tagab toodete järjepideva kõrge kvaliteedi.
Põllumajandus-Kaubanduskoja kvaliteedisüsteemi eesmärgiks on tõsta esile tooted, mille valmistamisel on kasutatud Eestimaist põhitoorainet ning ühtlasi aidata tarbijal kodumaised toidutooted teiste seast üles leida. Tootjatele annab sõltumatu eksperthindamine saada toodete kohta objektiivset tagasisidet, mis säilitab ja parendab Eesti toidutoodete kvaliteeti.
2020.a tegi pääsukesemärk läbi uuenduskuuri ning sai uue logo ja omanimelise kodulehe. Pääsukesemärgi tunnuslause on Tunnustatud Eesti toit. Pääsukesemärgi logo, millel tunnuslause Tunnustatud Eesti toit, kasutatakse mitmest põhitoorainest valmistatud toote puhul, millest ükski ei ole põhikoostisosa või kui tootel ei soovita viidata konkreetsele põhikoostisosale.
Pääsukesemärk pakub võimaluse ka selgelt viidata konkreetsele kodumaisele põhitoorainele ning kasutada tootel Pääsukesemärgi erilogo. Sellel juhul võib sõna „toit“ asendatud nt sõnadega „liha“, „piim“, „mesi“, „muna“, „kala“, „rukis“, „nisu“, „mari“, „õun“ jne.
Kuidas kvaliteeti hinnatakse?
Üldjuhul oleneb hinnang toote kvaliteedile suuresti inimese sotsiaalkultuurilisest taustast. Toidu kvaliteeti hinnatakse läbi sensoorsete omaduste, milleks on toidu välimus, tekstuur, aroom ja maitse.
Kõik Pääsukesemärki kandvad tooted läbivad põhjaliku hindamisprotseduuri. Hindamise esimeses etapis vaadatakse läbi kõik esitatud füüsikalised, keemilised ja mikrobioloogiliste laborianalüüsid ning kontrollitakse nende vastavust Eestis kehtivatele nõuetele. Teises etapis toimub sensoorne hindamine, mille viivad läbi spetsiaalse koolituse läbinud toidueksperdid. Toote sensoorsel hindamisel on põhirõhk maitsel. Lisaks maitsele hinnatakse ka toote välimust, konsistentsi ja lõhna.
Kõik sensoorsel hindamisel osalevad tooted ostetakse kaubandusest juhuvalikul valikul. Nii kindlustatakse, et ekspertide hindamisele kuuluv toode on see, mis jõuab ka tarbija ostukorvi. Selline põhimõte välistab võimaluse, et hindamisel võiks osaleda nö spetsiaalselt hindamiseks valmistatud toode. Hindamisel on tooted anonüümsed – toote nimi ja toote valmistajale viitavad sildid eemaldatakse või kaetakse kinni ning toode pakitakse lahti vahetult enne hindamist.
Pääsukesemärk on kõige tuntum toidumärgis
Konjunktuuriinstituudi poolt läbiviidud uuringud viimane 2020. aasta uuring kinnitab, et Pääsukesemärk on jätkuvalt kõige tuntum toidumärgis, seda tunneb 93% tarbijatest. Uuringud näitavad, et kodumaist toitu eelistab suur osa tarbijatest ning Pääsukesemärk on tarbija jaoks oluline abiline ostuvalikute tegemisel.
Pääsukesemärgiga toidu eelistaja näol on tegemist vastutustundliku tarbijaga. Eestimaisest toorainest valmistatud toidu eelistamine toetab kohalikku põllumajandust ja maaelu arengut. Kodumaist toorainet kasvatavad Eesti põllumehed ja tooteks vormivad kohalikud toidutööstused. Võib öelda, et pääsukesemärgiga toit on päris Eesti toit – nii sisult kui vormilt!
Avaldusi Pääsukesemärgi taotlemiseks saab esitada 1. märtsini 2022.