Oktoobri alguses Kölnis toimunud Euroopa ühel suurimal toidu- ja joogitööstuse messil Anuga 2023 esindas Eesti toidutööstust 25 ettevõtet, kelle sõnul oli huvi nende toodete ja tootmisvõimsuse vastu suur. Enamik eksponente märkis, et eksportturgude avardamiseks on välismessidel osalemine ainuvõimalik tee ja Eesti toidutootjate kõrge toodete kvaliteet on kõige parem visiitkaart.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja messi projektijuht Janne Viisma ütles, et koja eesmärk messile minekut korraldades on aidata suurendada ettevõtete ekspordivõimekust. „Tänavusel Anuga messil olid eksponendid jagatud teemapaviljonide järgi ja meie ettevõtted jagunesid oma stendidega seitsme halli vahel,“ rääkis Viisma.
Lisaks rahvusvahelisele toidutootjate ja kaubanduskettide esindajatele külastas messi ka diplomaatiline korpus. Messi avapäeval oli kohal Eesti suursaadik Marika Linntam ja Eesti saatkonna majandusdiplomaat Roomet Sõrmus, kes tutvusid Eesti Kalaliidu ja mitme Eesti ettevõtte stendidega.
Eksponendid, kes olid väljas EPKK vahendusel, märkisid juba pärast teist päeva, et messikülastajate huvi on olnud väga suur. Joogitootja Punch Club tegevjuht Kristjan-Walter Kask ütles, et nende erinevad kokteiliseeriad said palju positiivset tagasisidet ning messi kontaktide kvaliteet on olnud väga kõrge. „Oma huvi on üles näidanud tuntud importijad nii Põhja-Ameerikast kuni Lähis-Ida ja Aasiani välja. Väärib ära märkimist, et viimasel päeval saime kutse osaleda degustatsiooniõhtul ja tutvustada seal oma tooteid. Kutset aitas meile vahendada Saksamaa suurim jaekett, kellega lõime kontaktid just Anugal,“ rääkis Kask. „Oleme sellest võimalusest rõõmsad ja elevil!“
Katre Kõvask sõnas, et kuigi YOOK on Eesti ja Baltimaade esimene ja suurim kaerajoogitootja on Euroopa suurim toidumess ANUGA nende jaoks kõige esimene mess, kus oma tooteid tutvustada. „YOOKi jaoks on Anuga mess märgiline ja väga positiivne oli ka see, et juba esimestel messipäevadel oli huvi meie toodete vastu kõrge – kiidetakse kvaliteeti, maitset ja tooteportfelli,“ jagas Kõvask muljeid. „Loodame, et messilt saadud mitmed tõsised kontaktid annavad võimaluse kiirel sammul arendada ettevõtte eksporti.“
Kõvask ütles, et Eesti toiduettevõtete jaoks on äärmiselt oluline Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja panus ja Taste Estonia egiidi all esindatus. „Saan tänavuse messi põhjal kinnitada, et tuleb olla seal, kus on suurte turgude otsustajad, antud juhul Anugal ning ettevõtted eraldiseisvalt sellist esindatust endale kindlasti lubada ei saaks,“ kinnitas ta.
Saku Õlletehase ekspordijuhi Margus Masing ütles messil, et ka neil on peamine eesmärk uute klientide leidmine ja ekspordi edendamine. “Anuga mess on hea võimalus, kus lisaks uute kliendisuhete loomisele saab kohtuda ka oma olemasolevate klientidega. Olime messil esindatud nii uute kui ka juba pikemalt sortimendis olnud hea ekspordipotentsiaaliga toodetega, mis on läbi aegade klientide lemmikud olnud,” rääkis Masing.
Polven Foodsi esindajad tõdesid, et nende jaoks avas mess palju võimalusi ja valdkonna suhtlusvõrgustiku mõttes oli mess suurepärane koht uute müügikontaktide leidmiseks nii külalistelt kui ka teistelt eksponentidelt. Farmi Piimatööstuse esindaja lisas, et piimahallis oli võrreldes eelmiste aastatega märgata osalejate kasvu. „Võib öelda, et konkurents on niigi tihe ja tiheneb veelgi. Varasemate, suurte piimakontsernide kõrvale ja asemele oli lisandunud hulgaliselt nišitootjaid,“ tõdesid ettevõtted ja lisasid, et Eestisse naastes põhitöö alles algab. Tuleb ju loodud kontaktid töösse saada.
Nordic Milk ekspordijuht Risto Müürsepp ütles, et messikülastajate huvi tootevaliku vastu oli võrdlemisi suur. „Huvi oli meie kohukese, doy-pakendi toodete ning samuti ka taimsete toodete suunal. Kindlasti toome Eestisse naastes kaasa hulgaliselt uusi kontakte ja uuenduslikke tooteideid,“ kinnitas Müürsepp.
FoodStudio müügijuht Jana Koppel täheldas, et juba esimesest messipäevast alates oli päevad tihedalt täis kohtumisi. „Seekord pakkusime messi lihahallis oma puljongeid ning kastmeid ja tundub, et koht osutus õigeks. Boksi külastasid potentsiaalsed kliendid ja koostööpartnerid olid profiiliga, mis vastas meie ootustele,“ lausus ta. „Peale pandeemiat teine mess, kus on näha, et maailm on avanenud ning otsitakse lahendusi, mis tänases majanduskeskkonnas aitaks nii lõpptarbijat kui ka FoodService’i sektoris jõuda nii aja kui ressursi kokkuhoiuni ja seda nii, et toidu kvaliteet ei kannataks,“ selgitas Koppel.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja korraldatud ühisstendidel osalesid järgmised ettevõtted: AS Balsnack International Holding, Farmi Piimatööstus AS, Saaremaa Piimatööstus AS, Saaremaa DeliFood OÜ, Estover Piimatööstus OÜ; Peenjoogivabrik Nudist OÜ, Saku Õlletehase AS, Punch Club OÜ; Artisan Honey OÜ, Polven Foods OÜ; Bolton OÜ, Puljong OÜ, AS Linnamäe Lihatööstus; MÖM Organic Honey OÜ, Salvest AS, YOOK Production AS.
Ettevõtete stendid kujundas ning ehitas Future Design OÜ. Messil osalemist toetas Regionaal- ja Põllumajandusministeerium turuarendustoetuse kaudu.