Põllumajandussektori stabiilsus on igale riigile julgeoleku küsimus. Strateegilise majandusharuna ei saa seda pimesi turu meelevalda jätta. Viimased aastad on toonud arusaama, et vaba turg on pahatihti moonutatud. Põllumajandusturgude suur kõikumine on fenomen, mis pani ühel meie konverentsil isegi Eesti Panga majandusanalüütiku kulmu kergitama. Vaat et esimest korda kuulsin nn peavoolu majandusteadlase suust kommentaari, et põllumajandus võib tõepoolest olla teistest sektoritest erinev. Arved Breidaks tegi 14. veebruari Maalehes ettepaneku, et leegitsevate põhupallide taustal toetuste suurendamise nõudmise asemel peaks Eesti hakkama otsetoetuste vähendamise eestkõnelejaks. See ettepanek kordab mõneti Äripäeva 5. veebruari juhtkirjas väljendatut, et peaminister oleks ülemkogul pidanud nõudma Prantsusmaa ja Saksamaa toetuste otsustavat vähendamist.
Nõudsime võrdsust
Mõlemal juhul tehakse Eesti põllumeestele ettepanek, et laske peos olev varblane lahti ja minge katuselt tuvi püüdma. Kahjuks ei tundu eriti tõsiseltvõetavana jutt, et netosaaja Eesti suudaks peatuma sundida suurte liikmesriikide juhtimisel vääramatu jõuna edasi liikuva karavani. Mäletatavasti oli ELi eelarve viimatisel ülemkogul küll tugeva surve all, kuid kokkuleppe üks eeldusi oli täiendavate kärpekääride eemalhoidmine põllumajandusest.
Õiendamist vajab Breidaksi arvamuses korduvalt kõlanud väide, et Eesti põllumehed nõudsid suuremaid toetusi. Nõudsime oma aktsioonidega võrdseid võimalusi Balti põllumeestele. Rääkisime ebavõrdsetest konkurentsitingimustest ja viitasime sellele, et suured erinevused toetustasemetes peaksid kaduma.
Viimaste nädalate avalikud ettevõtmised ja kohtumised valitsusjuhtidega olid ajendatud selgest ohust, et meie tootjaid ähvardas lähiaastatel toetuste langus.
Oli teada, et ühenduse põllumajanduseelarve uuel perioodil väheneb ning ebavõrdsuse tasandamine saab toimuda toetuste ümberjaotamise teel. Kuigi EL on liikunud põllumajandustoetuste vähendamise teed, siis arenenud riikides pole võimalik ellu viia Eestile iseloomulikke radikaalseid reforme. Põllumajanduse rahastamise drastiline vähendamine tähendaks ületamatuid raskusi miljonitele ühenduse peretaludele.
Praktikas tähendab see paratamatult, et ainus tee toetustasemete suurte lõhede tasandamiseks oli Eesti põllumajandusele raha juurde küsida. Meile võivad üleminekuajad tunduda ületamatult pikad, kuid meeleheitlikud hüüded toetused kaotada olukorda ei paranda.
Teades ühepoolse liberaalsuse hinda, on põllumajanduse valdkonnas raske nõustuda ettepanekutega, et näitame maailmale ette, kuidas asjad käima peaksid. Pole kahtlustki, et peaksime tutvustama oma ettevõtjate nutikust ja edumeelsust, kuid võiksime hoiduda radikaalsetest eksperimentidest. Taasiseseisvumise üleminekuraskused jätsid Eestis sööti 300 000 hektarit põllumaad ja viisid tapale rohkem kui pooled loomadest.
Põllumajanduspoliitikast rääkides rõhutatakse enamasti küll toetusi, kuid nimetamata jäetakse nende eesmärk. Toetuste valjult kritiseerijad nõuavad enamasti sama valjult ka seda, et lehmad pääseksid lautadest karjamaale päikese kätte; et tavatooted teeksid poeriiulitel ruumi mahetoodetele ning tootjad hoiaksid eemale geneetiliselt muundatud kultuuride kasvatamisest. Arvan, et me ei saa samal ajal nõuda põllumajanduse väiksemas mahus toetamist ning teisalt kõrgemaid tootmis-ja keskkonnastandardeid.
Ma ei kuulu nende hulka, kes usuvad, et meie tootjad saaksid edukalt hakkama täielikult liberaliseeritud põllumajandusturgudel. Tänu 1990ndate sokiteraapiale on meil küll ühenduse kontekstis suhteliselt soodne tootmisstruktuur, kuid ettevõtete suurus pole ainus edufaktor. Peame oma konkurentsivõimet hinnates arvestama Eesti geograafilise asukohaga ja suhteliselt lühikese vegetatsiooniperioodiga.
Maailma põllumajandusturud ei toimi vabalt. OECD tõdes oma möödunud aasta põllumajanduse ülevaates, et kui arenenud riikides on paranenud turuhindade tõttu põllumajanduse toetamise tase küll vähenenud, siis arenevates riikides eesotsas Venemaa ja Hiinaga toetus pigem kasvab. Üle poole OECD riikides makstavast põllumajandustoetusest moonutab jätkuvalt tootmist j a turgusid.
Kui ELis maksti 2010. aastal põllumajanduse toetamiseks 76 miljardit dollarit (151 eurot elaniku kohta), siis USA toetused küündisid 172 miljardi dollarini (422 eurot elaniku kohta). USAs toetatakse põllumehi nt aktiivselt kodumaiseid toiduabiskeeme rakendades. Käimasolev USA põllumajandusreform säilitab kõik toetused.
Pilk ülemkogule
Ülemkogu otsustas ühise põllumajanduspoliitika eelarvet, võrreldes käesoleva perioodiga, kärpida. Läti, Eesti ja Leedu paistavad silma ainsate riikidena, kus võrreldes komisjoni eelnõuga põllumajandusele eraldatavad summad suurenevad. Kõikide teiste liikmesriikide otsetoetusi komisjoni pakkumisega võrreldes vähendati.
Eesti sai ülemkogu raames peetud läbirääkimistel põllumajandusele juurde ca 172 miljonit eurot. Rääkides lähemalt arvudest, siis ainuüksi Eestile ülemkogu lõpus täiendavalt maaelutoetusteks eraldatud 56 miljonit eurot tähendab seda, et koos riigi ja ettevõtete kaasfinantseerimisega saame järgmisel perioodil ehitada uued laudad vähemalt 30 000 piimalehmale (s.o kolmandikule Eesti lehmadest). See omakorda kindlustab nii looma- kui taimekasvatuses töökoha ca 1200 inimesele. Usun, et selle nimel tasus vana traktorit sõidutada, miitinguid pidada ja põhku põletada.
Loe lisaks: Arved Breidaks: Eesti võiks suunanäitaja olla kogu Euroopale