11. juunil algusega kl 10 saab Põltsamaa lähedal Pajusis kokku tosinajagu Eesti töökorras 80 – 100 aastaseid Lanz Bulldog’e, lisaks kolm eksemplari Saksamaalt koos sealsete entusiastidega.
Lanzi-liikumise eestvedaja Eestis Eero Kotli selgitas, et Lanz Bulldog traktorite tootmist alustati 1921. aastal Mannheimis, kus Heinrich Lanz oli põllutöömasinate tootmise püsti pannud juba 1859. „Juba järgmisel, 1922. aastal, jõudis esimene Lanz Bulldog Eestisse. Tänu selle erakordsele kvaliteedile, ja vanatehnika austajatele siin ja piiri taga, on seesamune tänagi taas täis elujõudu. Pärast rohkem kui poole sajandi “varjusurmas” olemist sai enne Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva ta mootor taas popsuma ja rattad liikuma. Selle Lanzi kodu on Varbola Varaaidas ja ta on tõenäoliselt vanim töötav traktor Eestis,“ selgitas Kotli.
Eelmisel aastal sündis uuele elule Eesti esimese Bulldogi kolm aastat noorem veli, kel jõudu kaheteist hobuse jagu. See on Järvamaa Kutsehariduskeskuse uhkuseks. 1920ndatel toodeti ka tolle aja kohta iseäralikku “mini”mudelit – kaheksahobujõulist Lanz Mopsi, mida on maailmas säilinud vaid mõni üksik. Imekombel on meil sellinegi Häädemeestelt ette näidata.
Enamik Eestis säilinud Lanzi raudruunasid on siiski pärit 1930ndate lõpust, mil nende üheks müügiargumendiks oli ka soodsa kodumaise põlevkivi–toorõli kütusena kasutamise võimalus.
„Lanz Buldogid on varustatud 3,6 kuni 10,3 liitrise töömahuga ühesilindrilise, kahetaktilise, hõõgpeasüütega madalsurve–diiselmootoriga. Enne II ilmasõda loeti Eestis Lanz’e kokku pisut üle 100, Deering traktoreid umbes 400 ja kõige levinumaid, Fordsone, 1200 kanti. Traktorite „jälgi ajades“ on ärganud ka nende „elulood“ ning omanike ja kasutajate liigutavad elukäigud,“ võttis Eero Kotli arvud ja oma huvi sügavama sisu kokku.
Olete oodatud 11. juunil Pajusisse.