Üle kolme aasta Soome piimanduskontserni Valio Eesti tootmisüksusi juhtinud Kari Finska on ette võtnud ambitsioonika ülesande viia Valio Eesti piimaturu liidriks. Piimatööstus on üle elanud hiljutise piima hinnasõja, samuti on ettevõtteid räsinud üleilmne majanduskriis ja sellest tingitud tarbimise vähenemine. Valiol läheb aga Eestis hästi, sest selle aasta aprilli lõpus alustati kolmele aastale planeeritud Laeva Meierei laiendusprojektiga, kuhu investeeritakse 250 miljonit krooni ja mis kahekordistab praegused tootmismahud. Selle investeeringuga on plaan pikemas perspektiivis tõusta Eesti piimaturu liidriks. Mai lõpus alustati ka Valio Võru juustutehases 35 miljoni suuruse investeeringuprojektiga, mille käigus paigaldatakse tehasesse uus juustuviilutamise liin. Nende investeeringute tagamaid ja piimatööstuse olukorda üldisemalt iseloomustas alljärgnevalt küsimustele vastates ASi Valio Baltic juhatuse esimees Kari Juhani Finska.
Edasi loe Äripäevast
Kuidas on majanduskriis Valio Eesti ettevõtete – Võru Juustu ja Laeva Meierei tegevust mõjutanud?
Kahtlemata tõi kriis endaga kaasa tarbijahinna tõusu ja tegi nii Valio kui ka teiste ettevõtete elu kaunis keeruliseks. Seda eelkõige sellepärast, et firmadele tähendas kriis kulude järsku suurenemist, tulude pool aga hakkas kahanema. Nii on päris keeruline seda vahekorda tasakaalus hoida, sest tarbijate ostujõud on vähenenud. See on paljudel juba ikka päris nõrk.
Kuna Valio võttis ette Eesti mõistes päris kopsakad rahapaigutused, siis kas sellest võib nii aru saada, et olete selle kriisi siiski päris hästi üle elanud?
Meie äritegevus, sealhulgas investeerimisplaanid, on ikka pikaajalised. Me teame, et see kriis pole igavene, varem või hiljem saab see läbi. Kui ausalt öelda, siis nii head aega kui praegu investeeringute tegemiseks ei olegi olnud. Näiteks kas või seetõttu, et ehitajatel on tööjõudu piisavalt, ehitushinnad on suhteliselt madalad, projektid ja muu töö tehakse kiiresti ära. Mina küll usun, et kriisi ajal on ehitamine mõistlik tegevus.
Kui palju piima hinnasõda Valiot mõjutas?
Soomes on ka piimatoodete turul tihe konkurents, lisandub uusi tegijaid ja need näevad oma esimest konkurentsieelist just soodsamas hinnas. Nii ka Eestis.
Kas on alust mõtteviisil, et Soome toidutööstusele on Eesti turg päris hea marjamaa?
Ma ei oska öelda, on see nüüd hea marjamaa, aga eks kõik maailma suuremad ettevõtted vaata pidevalt ringi, kuhu võiks investeerida ja millistele turgudele laieneda. Eesti ja teised Balti riigid on Valiole üks paljudest suundadest, millesse panustame. Ja eks naabrid ole ikka kõige tähtsam huvigrupp. Valiol on aga esindus ka näiteks Venemaal ja selle käive on neli-viis korda suurem kui Balti riikide üksustel kokku. Samuti on meil tütarettevõtted Belgias, Rootsis, Ameerikas, Hiinas.
Sama lugu kehtib teiste Soome suuremate toidutööstuse ettevõtete kohta.
Kui heaks tooraineks hindab Valio Eesti põllumeestelt varutavat piima?
Piima kvaliteet on Eestis väga hea, julgen öelda, et parem kui Lätis ja Leedus. Eks sellepärast leedukad veavadki Eestist päevas umbes 250 tonni toorpiima oma tööstusele. Leedu piimatootjad on valdavalt väikesed – kui Eestis on keskmine piimafarm 70-80pealine, siis Leedus on 90 protsendis farmides alla kümne piimalehma. See aga tähendab suuremaid varumiskulusid.
Tegelikult me võiksime piima rohkem kasutada, kui Eestis varuda õnnestub.
Milline mõju on Eesti piimatööstusele Leedu odaval toidukraamil, mida üha rohkem meie poodidesse jõuab?
See suurendab vaieldamatult konkurentsi, mistõttu kohalikud tootjad peavad pidevalt pingutama, et tarbijale meelepärast toodangut pakkuda. Ikka selleks, et ta piiri tagant sissetoodud odavamat kraami ei hakkaks eelistama.
Millega püsib Valio tulevikus konkurentsis?
See on efektiivsus. Ja seda suudamegi saavutada siis, kui meil on siin üks suur juustutööstus ja üks suur n-ö värskete piimatoodete tootmisüksus. Sellepärast on ka need investeeringud suunatud eelkõige olemasolevate tootmisüksuste laiendamisele ja selle läbi efektiivsuse parandamisele. Ja sellest omakorda tuleneb ka ambitsioon saada värskete piimatoodete müügis Eesti turuliidriks. Eelmise aasta suvel me korra seda juba ka olime, aga konkurents on sedavõrd tihe, et nüüd peame selle positsiooni poole jälle püüdlema hakkama.
Toidukraami müügi edu pant öeldakse olevat tootearendus. Millised trumbid on selles osas Valio käes? Ehk teisisõnu – millele te tootearenduses ennekõike panustate?
Toidutoodangu põhiline iseloomustaja on selle hea kvaliteet ja hea maitse. Need asjad peavad olema korras, see on edu põhieeldus. See on ka Valio 15 aasta pikkuse Eesti perioodi peamine eesmärk.
Me eriti mingeid kavalusi ei kasuta. Aga eks trendidega peab ikka kaasas käima. Praegu on üheks megatrendiks toodete tervislikkus, siia kuuluvad näiteks piimhappebaktereid sisaldavad tooted, rasvavabad tooted, laktoosivabad piimatooted.
Viimasel ajal tõuseb tarbijate silmis järjest olulisemale kohale ka toodete naturaalsus. Näiteks rootslased on väga vastuvõtlikud igasugustele uuendustele ja praegu on seal just naturaalsuse teema väga aktuaalne. Eestlased uusi asju nii lihtsalt vastu ei võta.
Kuivõrd näete tulevikku nn niđipiimatoodete valmistajatel, näiteks talumeiereid?
Kahtlemata ei ole talumeiereis mõtet hakata tootma kilepiima või keefiri, sest see poleks lihtsalt põrmugi efektiivne. Küll aga võib neil õnnestuda edu saavutada just nimelt mingite niđitoodetega, olgu need siis maitsestatud kohupiimad, jogurtid, juustud, mahetooted. Aga nad peavad arvestama, et väikepartiide käsitööna tootmine jääb suurtootmisest alati vähem efektiivseks ja kõik tarbijadki pole valmis maksma mingi toidukraami eest mõnevõrra kõrgemat hinda, olgugi see talus toodetud.
KES ON KES
Kari Juhani Finska
- sündinud: 07.08.1963
- ametikäik: alates 2007 ASi Valio Baltic juhatuse esimees
Allikas: Äripäev