Austria, Belgia, Eesti,
Prantsusmaa, Saksamaa, Hollandi, Poola, Portugali, Hispaania ja Rootsi
põllumajandusorganisatsioonid saatsid 8. aprillil 2025 Euroopa
Parlamendi saadikutele ühisavalduse, milles tehakse ettepanek peatada
kolmepoolsed läbirääkimised kavandatava mullaseire direktiivi üle ning
pöörata rohkem tähelepanu juba olemasolevate seadusaktide ning
vabatahtlike praktikate rakendamisele.
Mulla kvaliteet, viljakus ja
kaitse on põllumajandustootjate ja metsandusettevõtjate jaoks
hädavajalikud ja iseenesestmõistetavad tegurid, millel on otsene mõju
tootlusele ja sissetulekutele. On olemas palju tehnikaid mulla
hoolikaks majandamiseks ning selle seisundi ja viljakuse säilitamiseks
ja parandamiseks. Euroopa tasandil on suur hulk direktiive, määrusi ja
nõudeid, mis juba otseselt või kaudselt reguleerivad mullakaitset.
Kooskõlas subsidiaarsuse põhimõttega ei ole meie muldade kaitseks vaja
täiendavaid Euroopa üleseid nõudeid.
Ettepanek
põhjustab tarbetut bürokraatiat ja on vastuolus ELi lihtsustamise
eesmärkidega.
Ühisavalduses märgitakse, et
Euroopa Komisjoni ettepanekus mullaseire direktiivi kehtestamiseks on
mitmeid probleemkohti, näiteks kohustus klassifitseerida kõik Euroopa
mullad, kasutades laialt määratletud nn mullapiirkondi, mulla hea
seisundi võrdlusaluseid ja sageli sobimatuid näitajaid. See tooks
kaasa ulatuslikud majandamisnõuded, hoolimata sellest, et seire põhineb
ebatäpsetel hinnangutel ja mitteõiguslikel eesmärkidel. Ettepanekus ei
võeta arvesse seoseid muude ELi õigusaktidega. Eesti seisukohalt on
meil juba olemas oma mullastikukaart, võimalus kasutada andmebaasi
LUCAS ning loomisel maa- ja mullakasutuse juhtimissüsteem, mistõttu on
raske näha uue seadusandluse lisandväärtust. Lisaks, arvestades ELi
eesmärke edendada lihtsustamist ja konkurentsivõimet ning pidades
silmas põllumajanduse visioondokumendi poliitilisi põhimõtteid seada
vabatahtlikkus esikohale kohustuslike nõuete ees, tagada õigusaktide
kehtestamisele rahalised stiimulid ja eelistada kehtivate määruste
rakendamist uute õigusaktide koostamisele, õõnestaks mullaseire
direktiiv ELi poliitilisi eesmärke ja oleks nendega vastuolus.
Komisjoni ettepanek kujutab endast
drastilist sekkumist põllumajandus- ja metsandustavadesse ning
põllumajandusettevõtetesse, mis eirab kutsepraktikat ning toob kaasa
ulatusliku bürokraatia põllumajandustootjate ja metsandusettevõtjate
jaoks. Põllumajandustootjad ja metsandusettevõtete esindajad Austriast,
Belgiast, Eestist, Prantsusmaalt, Saksamaalt, Madalmaadest, Poolast,
Portugalist, Hispaaniast ja Rootsist, ei nõustu mullaseire ja
vastupanuvõime direktiivi kehtestamisega ning toetavad keskendumist ÜPP
kehtivatele eeskirjadele ja algatustele ning vabatahtlikele meetmetele.
Taustast
Euroopa
Komisjon esitas 5. juulil 2023 ettepaneku võtta vastu direktiiv
mullaseire ja vastupanuvõime kohta. Kavandatava direktiivi pikaajaline
eesmärk on tagada 2050. aastaks, et kõik ELi mullad on heas seisundis,
nagu on kirjeldatud varasemalt kinnitatud ELi mullastrateegias. Euroopa
Parlament võttis oma seisukoha vastu 10. aprillil 2024, mis oluliselt
muutis komisjoni ettepanekut. ELi Nõukogu leppis kokku üldise
lähenemisviisi17. juunil 2024. Hetkel on käimas kolmepoolsed
läbirääkimised. Euroopa Parlamendi poolsete läbirääkijate sõnul on
eesmärk lihtsustada liikmesriikide kohustusi. Liikmesriikidele jääb
paindlikkus jätkata praegust mullaseiret, kooskõlas lihtsustamiskavaga
on võimalik teha erandeid mõnede mullatunnuste (nt sooldumine,
stabiilsed tunnused, mis ei muutu) seirest. Samuti jättis parlament
välja komisjoni ettepanekus sisaldunud sertifitseerimissüsteemi,
karistused, mida peeti ebaõiglaseks, samuti kogu ELi/ELi hõlmavad/ELi
kehtestatud künnised, kusjuures määratlus " heas seisundis mullad
2050. aastaks " on vaid püüdlus, mitte kohustuslik eesmärk.
Kokkuvõttes on parlamendi-poolseks eesmärgiks triloogides, et
mullaseire direktiiv ei mõjutaks põllumehi.
|